Sportprestaties

Dat fysiek, techniek en tactiek belangrijk zijn bij het neerzetten van een goede sportprestatie is algemeen bekend. Het belang van emotionele en mentale aspecten wordt vaak onderschat. Ten onrechte.

Met positieve wedstrijdspanning is niets mis. Het helpt je om te focussen en in een flow te komen. Je vertrouwt op een goede afloop en kunt haast niet wachten om te laten zien wat je kunt. Negatieve spanning echter, maakt dat je verkrampt en het belet je om optimaal te presteren.

Aan negatieve spanning kunnen verschillende zaken ten grondslag liggen. Het kan zijn dat je moeite hebt met presteren onder druk. Tijdens de training gaat het prima, maar als het ‘moet’ dan komt er zoveel spanning dat het niet meer lukt. Of je hebt er last van dat de aandacht op jou gericht is, dat mensen naar je kijken. Of je weet dat mensen veel van je verwachten, en je bent bang dat je die verwachtingen niet kunt waarmaken.

Je kunt last hebben van faalangst en beperkende overtuigingen. Je gelooft bijvoorbeeld niet dat je goed genoeg bent, of dat anderen veel beter zijn. Dat kan ook onbewust: je zegt bijvoorbeeld tegen jezelf dat je onder een bepaalde tijd wilt lopen, maar diep van binnen geloof je niet dat dat mogelijk is.

Sporters merken ook regelmatig dat het lastig terugkomen is na een blessure. Blessures hebben niet alleen een fysieke impact, maar ook een mentale. Zorgen over of het weer goed komt en frustratie als het niet snel genoeg gaat geven stress, wat het herstel belemmert. Ook kan het zijn dat je wat angstig bent geworden en je ondanks fysiek herstel niet meer voluit durft te gaan.

Tot slot kan het zijn dat als er spanningen thuis of op het werk zijn, je dat niet goed van je af kunt zetten en dit je prestaties op een negatieve manier beïnvloedt.

Sportprestaties en EFT

Met EFT zijn al deze oorzaken van negatieve spanning goed te behandelen, zodat je optimaal kunt presteren.

X